Följande allmänna villkor tillämpas för all rådgivning och vid allt anlitande av ombud
Inledning
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga uppdrag och råd som tillhandahålls sedan byrån startade, dvs. från den 6 juni 2025. Genom att lämna instruktioner eller förlita sig på rådgivning anses klienten ha accepterat dessa villkor. Avvikelser från villkoren ska avtalas skriftligen. Villkoren gäller för hela uppdragets omfattning.
Uppdragets omfattning
Uppdragets innehåll och omfattning kan specificeras i en skriftlig eller muntlig uppdragsbekräftelse. Uppdraget kan komma att ändras under dess gång beroende på instruktioner eller förändrade omständigheter. Råd och tjänster baseras enbart på de fakta och instruktioner som presenterats i det specifika uppdraget och gäller endast för det aktuella ändamålet. Om inte annat anges, agerar byrån utifrån instruktioner från klientens utsedda representanter, vilka förutsätts vara behöriga. Rådgivningen baseras på rättsläget vid tidpunkten då den lämnas, och byrån åtar sig inte att uppdatera dessa i efterhand. Byrån lämnar ingen garanti för visst resultat. Skatterättslig, finansiell, redovisningsmässig eller affärsmässig rådgivning omfattas inte av uppdrag. Därmed ansvaras inte heller för följder av beslut, investeringar eller transaktioner grundade på sådana eller liknande överväganden. Rådgivningen omfattar enbart svensk rätt. Uttalanden om rättsläget i andra jurisdiktioner baseras enbart på allmän erfarenhet och ska inte uppfattas som bindande juridisk rådgivning.
Ansvarsbegränsning m.m.
Det sammanlagda ansvaret för varje uppdrag är begränsat till tre miljoner kronor. Prisavdrag eller vite kan inte utgå utöver skadestånd. Begränsningen gäller även vid flera skador, om dessa har orsakats av samma eller liknande handling eller underlåtenhet. Byrån ansvarar inte för skada till följd av iakttagande av lag, god advokatsed eller användning av råd utanför det avsedda ändamålet. Om flera rådgivare kan hållas ansvarig för samma skada är byråns ansvar om högst tre miljoner kronor ytterligare begränsat pro rata i förhållande till antalet övriga rådgivare.
Immateriella rättigheter
Samtliga immateriella rättigheter till arbetsresultat tillhör byrån. Klienten erhåller en rätt att använda dessa resultat för det syfte för vilket de tagits fram. Arbetsresultat får inte spridas allmänt eller användas i marknadsföring utan särskilt skriftligt godkännande.
Arvoden och kostnader
Arvoden bestäms i enlighet med god advokatsed och ska vara skäliga. Faktorer som påverkar arvodesnivån kan inkludera: nedlagd tid uppdragets komplexitet och betydelse, tidspress och arbete utanför ordinarie arbetstid värdet av den fråga uppdraget rör erforderlig kompetens och erfarenhet samt uppnått resultat. På begäran kan uppskattning lämnas av förväntat arvode. En sådan uppskattning är dock inte bindande. Utöver arvoden debiteras skäliga utlägg. Mervärdesskatt tillkommer enligt gällande lagstiftning.
Fakturering och betalning
Fakturering sker löpande om inget annat avtalats. Byrån kan begära förskott som används för framtida fakturering. Det slutliga beloppet kan avvika från förskottsbeloppet. Fakturor har normalt 14 dagars betalningsvillkor. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen.
I tvister kan den förlorande parten bli skyldig att ersätta motpartens rättegångskostnader, men sådan ersättning täcker sällan hela beloppet. Klienten ansvarar alltid för betalning av byråns arvoden och kostnader, oavsett utgång i domstol eller skiljeförfarande. Om arvoden finansieras genom rättsskydd eller offentliga medel är klienten ansvarig för belopp som inte täcks av dessa.
Upphörande av uppdrag
Klienten kan när som helst avsluta uppdraget, men är skyldig att betala för utförda tjänster och uppkomna kostnader. Byrån kan enligt lag eller god advokatsed avböja eller frånträda uppdrag, exempelvis vid bristande identifikation, misstanke om penningtvätt, intressekonflikt, utebliven betalning eller förlorat förtroende. Vid intressekonflikt får byrån inte företräda parter med motstående intressen. Kontroll av intressekonflikter sker innan uppdraget påbörjas, men nya omständigheter kan uppkomma under uppdragets gång. Det är därför viktigt att klienten informerar om relevanta omständigheter.
Personuppgifter
Advokat Oscar Wallin är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter som inhämtas i samband med uppdrag. Mer information om behandling av personuppgifter finns i byråns integritetspolicy på www.owadvokat.se.
Klagomål och krav
Krav ska framställas senast tre månader efter att de omständigheter som ligger till grund för kravet blev eller borde ha blivit kända. Efter denna tid förloras rätten att göra anspråk.